KATTEBITT- "kattebyll, en tikkende bombe"

Updated: Nov 29, 2023

Flyttet en ny katt inn i nabolaget? Er det en pågående "beef" der kattene ikke helt finner ut av det? Hørte du kattehyl på natta og din firbeinte bestevenn kom haltene inn på morgenen litt satt ut med noen våte flekker i pelsen? Litt grinete og ikke helt seg selv?

Kattebitt er veldig vanlig hos katter fordi de er territoriale av natur. Slåssing er et atferdsmessig svar på nettopp dette. Hannkatter er oftere i slagsmål og får flere bittskader enn hunnkatter fordi de er spesielt territoriale.

Kattens munnhule inneholder ekstremt mye bakterier. Når en skarp tann punkterer huden, overføres bakteriene til det området. Siden et slikt punkteringssår ofte leges raskt kan bakteriene bli fanget under huden og danne en verkebyll (også kalt abscess), som er en svært vanlig komplikasjon ved kattebitt. En slik lokal infeksjon kan spre seg til resten av kroppen, og i verste fall føre til blodforgiftning om det ikke behandles.

Hva skal du gjøre om du mistenker at katten din har vært i slåsskamp?

Katter er veldig flinke til å skjule smerter, og siden punkteringssår leges raskt er det ofte vanskelig å oppdage kattebitt. Et avslørende tegn kan imidlertid være våte områder i pelsen, da bør du gå nærmere til verks å se etter åpne sår eller skorper. Vanlige steder er på hodet, bakbena og haleroten.

Men har det gått noen dager siden slagsmålet kan det være vanskelig å oppdage noe som helst, men det er da stor sannsynlighet for at det har blitt dannet en verkebyll, se derfor etter tegn på hevelser som kan være varme å ta på, og som regel er hevelsen smertefull for katten. Se også etter om katten halter, virker sløv, har redusert matlyst eller feber. Om katten slikker overdrevent mye på ett sted kan dette også være et tegn.

Du bør alltid oppsøke veterinær om du mistenker at katten din har vært i slåsskamp.

Hvordan behandler veterinæren et kattebitt?

Veterinæren vil ofte gi katten din noe å sove på for å kunne undersøke hele kroppen, og for å rense sår(ene) grundig. Har det blitt dannet en verkebyll må denne åpnes, tømmes og spyles. Du vil ofte få med resept på smertestillende og en gjennomgang av hvordan du selv skal behandle sårene hjemme og hvilke tegn du skal være obs på.

Noen sår kan være mer omfattende og krever at dødt, skadet eller infisert vev fjernes (kalt debridering). Det betyr at såret må "skrapes" rent og kroppen kan starte en normal legningsprosess uten og bli forstyrret av bakterier.

De fleste sår vil gro i løpet av ett par uker med riktig behandling. Det er veldig viktig at du følger rådene fra din veterinær, rengjør såret som anbefalt og tar kontakt om du oppdager tegn på infeksjon eller om såret ikke gror.