FROSTSKADER HUND

Updated: Dec 1, 2023

Enhver temperatur under 0 grader har et potensial til å forårsake frostskader, men generelt må temperaturene være lavere for å skape alvorlige problemer. En lav temperatur over tid, kombinert med at hunden er våt grunnet regn, snø eller svømming er alle faktorer som bidrar til en høyere risiko for frostskader. Kraftig vind er også en ytterligere risikofaktor.

Akkurat som hos oss mennesker oppstår frostskader fordi blodet omdirigeres fra ekstremiteter som poter, ører og hale til vitale organer når det er et fall i kroppstemperaturen. Hos intakte hannhunder (ukastrerte hannhunder) bør man også være observant på frostskader på pungen.

Er noen raser mer utsatt for frostskader enn andre?

Rase spiller absolutt en rolle for hvor utsatt en hund er for å få frostskader. Naturligvis er raser som for eksempel Siberian Husky mindre utsatt, men alle raser kan få frostskader under ekstreme forhold. Pels gir en god beskyttelse, men kan imidlertid ikke forhindre frostskader, spesielt hvis hunden er våt.

Små hunder, korthårete hunder, valper og eldre hunder er mest utsatt.

Ingen hund skal etterlates uten tilsyn i ekstremvær. En god tommelfingerregel er at hvis det er for kaldt for oss mennesker, er det sannsynligvis også kaldt for hunden din.

Hvordan vet jeg at hunden min har frostskader- symptombildet ?

• Smerter/ømhet ved berøring

• Hevelse

• Misfarging av huden, som oftest er den blek, grå eller blåaktig

• Blemmer eller sår

• Huden i området er kald

• Ved alvorlige frostskader kan området bli svartaktig og stivne, og huden kan potensielt bli så syk at det er fare for livet til hunden.

Når området tiner kan det bli rødt og svært smertefullt på grunn av inflammasjon(betennelse).

Vær oppmerksom på at det kan ta flere dager før man ser tegn til frostskader, spesielt hvis det berørte området er lite eller om skaden er på ikke-vektbærende områder.

Hva gjør jeg om jeg mistenker at min hund har frostskader?

Ved mistanke om frostskader anbefaler vi alltid å kontakte veterinær. Selv milde tilfeller kan forverres over tid om det ikke behandles riktig. Akkurat som ved brannskader, kan frostskader fortsette å skade vevet i dager etterpå, så riktig behandling fra start er viktig for å redusere skadeomfanget.

Er du utendørs/på et kaldt sted, må du umiddelbart flytte hunden til et varmt og tørt sted.

Tips til hvordan du håndterer situasjonen;

• Pakk hunden forsiktig inn i et pledd/tørre håndklær eller det du måtte ha tilgjengelig. Din kroppsvarme er også en god varmekilde. Når de varmes opp, vil kroppen begynne å utvide de små blodårene i ekstremitetene for å varme opp de berørte områdene. Ikke gni eller massere det berørte området for å øke blodsirkulasjonen, du bør heller ikke helle over varmt vann.

• Pass på hunden ikke slikker eller klør på området, dette kan gjør vondt verre og føre til infeksjon.

Hvordan forhindre frostskader?

Vær forberedt når du skal ut på tur. Sørg for at du tar de riktige forhåndsreglene hver gang du tar med hunden ut i kalde temperaturer. Den beste måten å forhindre frostskader på er naturligvis å begrense langvarig utendørs aktiviteter i ordentlig kalde vinterperioder.

Men vinteren er en deilig tid å nyte utendørs for både to- og firbente, så her kommer noen tips i vinterkulden:

• Er det kaldt og samtidig mye vind, gå heller flere korte turer istedenfor en lang.

• Skal dere på skitur?

Frisk opp “løypemanerene,” det er viktig at hunden følger dine instrukser for å sikre en trygg tur både for dere og de dere eventuelt møter på veien.

• Oppdater deg på været og ta forhåndsregler.

• Potefett er et godt hjelpemiddel for å hindre at snøklumper fester seg, om det er skare bør potesokker brukes.

• Husk at skiturer er en fysisk anstrengelse for hunden, du får kanskje pauser i nedoverbakkene, men det gjør ikke din firbente venn. Ta derfor hensyn til hundens kondisjon når du legger opp ruten. Er det en lang tur, er det ikke bare vann og mat til deg som må pakkes i sekken – hunden din trenger også påfyll.

• Sørg for at pelsen er tørr før dere går ut, og ikke la hunden svømme eller leke i vanndammer når det er kaldt ute.

• Ved regn og mye vind kan du bruke ett dekken for beskyttelse. Vurder et vinterdekken til små raser, raser med lite pels, valper eller eldre hunder.

• Tørk alltid av labbene når du kommer inn. Både potefett og potesokker er et godt hjelpemiddel også på gåturer når det er kaldt.

• Ikke gå for langt unna et sted du kan søke ly. Ved første tegn til frostskader bør du raskt kunne gå inn på et varmt og tørt sted.

• Er planen å sette seg ned ett sted utendørs for en varm kopp kaffe? Ha alltid med noe hunden din kan ligge på, og ikke la hunden ligge stille for lenge.

• Se alltid etter frostskader etter hver tur.

Kos deg på tur! 😊