Kennelhoste- Hundens influensa

Updated: Dec 1, 2023

Kennelhoste er en smittsom luftveisinfeksjon hos hund. Sykdommen kalles kennelhoste fordi den forekommer som regel når mange hunder har vært tett på hverandre, f.eks. på kenneler og hundepensjonater, på utstillinger osv. Men betegnelsen på sykdommen er litt misvisende da sykdommen smitter ved kontakt mellom hunder, eksempelvis ved passering på tur og hundene snuser på hverandre.

Kennelhoste er svært smittsomt og smitter via dråpekontakt. Et annet navn på denne sykdommen er infeksiøs tracheobronkitt som forteller at symptomene hovedsakelig stammer fra luftrøret (trachea) og bronkiene i lungene. I Norge er kennelhoste en del av valpevaksinene og den årlige vaksinen.

Hva er symptomene på kennelhoste?

Hovedsymptomet er en voldsom, tørr rungende hoste ( "Eselhoste") som ofte kommer innen en uke etter at hunden har vært i kontakt med andre hunder. Hosteanfallene kan ende med brekningsreflekser og evt. oppkast. Det er ikke uvanlig at eieren tror hunden har satt noe fast i halsen eller at de nærmest "hoster opp lungene". Det kan høres dramatisk ut, men heldigvis høres det mer alvorlig ut en det stort sett er.

Noen hunder kan ha litt feber i starten av sykdomsforløpet, og derfor være nedstemt og ha mindre appetitt enn normalt. Rennende nese og øyne kan også forekomme.

En erfaren dyrlege kan ofte stille diagnosen ved å høre den karakteristiske bjeffende hosten på venterommet. Vi utfører også en test, der vi relativt raskt kan konkludere med at det er kennelhoste som er diagnosen.

Hva er årsaken til kennelhoste?

Kennelhoste er forårsaket av flere ulike smittestoffer. De to vanligste er et influensavirus (parainfluensa) og en bakterie kalt Bordetella bronchiseptica. Andre virus kan også være en medvirkende årsak, og faktorer som stress, dårlige ventilasjonsforhold, kulde, trekk osv. kan forverre forløpet.

Parainfluensavirus angriper bare de øvre lagene av luftveisoverflaten og vil alene gi milde symptomer. Men hvis bakterien B. bronchiseptica er en medspiller – noe den veldig ofte er – vil det føre til uttalt hoste. Denne bakterien etablerer seg på de små flimmerhårene i luftrøret og bronkiene, og man kan finne bakterien på disse stedene i opptil 3 måneder, lenge etter at hosten har gitt seg. Parainfluensavirus derimot, skilles bare ut i rundt 2 uker.

Infeksjonen er overveiende luftbåren, men det antas også at den kan overføres via matskåler, leker, pinner osv. Kennelhoste vil forekomme hos en stor andel mottakelige hunder som er utsatt for infeksjonen, men dødeligheten er lav. Inkubasjonstiden er 5-10 dager, og man regner med at hunden kan smitte i opptil 3 måneder. Kennelhoste er med andre ord svært smittsom.

Hvordan behandles kennelhoste?

Kennelhoste er selvbegrensende og vil vanligvis forsvinne innen 2-3 uker. Men siden det er en plagsom lidelse, velger veterinærer ofte å behandle hunden. Det gis hostedempende medisin, og av og til antibiotika, om veterinæren anser det som nødvendig- men detter er heldigvis ofte veldig sjeldent. Vi har er stort ansvar om forsvarlig bruk av antibiotika og bruken er reservert til tilfeller der det virkelig er nødvendig. Det kan imidlertid fortsatt ta opptil en uke ( noen ganger 2-3 uker hvis hunden ikke tar det med ro) før hosten avtar. Men husk at hoste er luftveienes måte å bli kvitt seg med noe uønsket, derfor kan derfor være bra. Det er viktig å holde hunden i ro denne perioden.

Kan man forebygge kennelhoste?

Ja, det finnes en vaksine som forebygger mot både parainfluensavirus og B. bronchiseptica. Dette er en nesevaksine som sprutes inn i det ene neseboret, og skal gis en gang i året. Komponentene i vaksinen fester seg på slimhinnen i nesen, og allerede 72 timer senere er hunden beskyttet mot infeksjon med B. bronchiseptica. Beskyttelsen mot parainfluensavirus oppnås etter 3 uker. Antibiotika må ikke gis samtidig med nesevaksinen, da vil ikke bakteriekomponenten ha noe effekt. Noen ganger kan man se at det renner litt fra neseboret etter vaksinasjonen, dette har ingen betydning og er ikke farlig. Hunden kan også "snøfte litt" i noen dager etter vaksinen. Dette er mild bivirkning der neseslimhinnen er litt irritert fordi den har blitt eksponert for bakterien/viruset som den skal beskytte seg imot. Neste gang hunden din blir eksponert for viruset/bakterien, husker kroppen det og har trent seg på motstand. Symptombildet blir mildere og sykdomsforløpet kortere.

Effekten av vaksinasjonen varer i ett år.

Hunder som skal på utstilling, kennel osv. må vaksineres senest 3 uker før. Dette vil ikke bare beskytte den enkelte hunden mot kennelhoste, men også redusere mengden smittestoff som hunden kan bære med seg og således smitte andre hunder med. Det er vanlig at kenneler krever at hunder er vaksinert mot kennelhoste. Et utbrudd av kennelhoste kan føre til at kennelen må stenge i flere uker.

Hva er prognosen ved kennelhoste?

Med mindre det oppstår alvorlige bakterieinfeksjoner i forbindelse med kennelhosten – og dette vil sannsynligvis bare skje hvis det feiler hunden noe annet samtidig ( andre underliggende sykdommer) – vil hunden komme seg helt.